-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35441 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

معجزه حضرت صالح (ع) و ويژگيهاي آن چه بود؟
حضرت صالح همانند ساير انبيا الهي براي اثبات توحيد، برهان عقلي اقامه كرد تا دعوت خود را با دليل، اثبات كند ومعجزهاي نيز ارائه داد تا دعوي خويش را مبرهن كند و مردم راه راست را بشناسند و آن را به درستي طي كنند.

خداوند وقتي قصّه اين بزرگ پيامبر الهي را نقل ميكند، گاهي ابتدا برهان عقلي و بعد معجزه وي را بيان ميكند، و گاهي نخست اعجاز و سپس برهان عقلي وي را بازگو ميكند. مثلاً در سوره مباركه اعراف، نخست جريان اعجاز را نقل ميكند، يعد بع برهان عقلي اشاره ميكند: «وَاِلي ثَمود اَخاهُم صالِحاً قال يا قَوم اعْبُدو الله ما لَكُم مِن اِلهٍ غَيره قَد جاءَتْكم بَينَة مِن رَبِّكم هذِه ناقَة الله لَكم ايةَ فَذَروُها تَأْكُل في اَرض الله و لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيأخذكم عَذابٌ اَليمٌ» اعراف/73؛ يعني خداوند را بپرستيد و غير از او خدايي براي شما نيست و معجزه و شاهد صادقي از طرف خدا براي شما آمد كه همان ناقه است. آنگاه فرمود: «وَاذْكروا اِذْ جَعلكم خُلفاء مِن بَعد عاد و بوّأكم فِي الارض تَتَّخذون مِن سُهُولها قُصوراً و تَنحتون الجِبال بُيوتاً فَاذْكُروا الاءالله ولا تَعثوا في الاَرض مُفسِدين» اعراف/74؛ از نعمتهاي پي به منعم ببريد و خداوندي كه اين امكانات را در اختيارتان قرار داد به ياد بياوريد.

حضرت صالح ميفرمايد: شما بنده خداييد و غيره از خدا معبودي نداريد، بت پرستي مشكلات شما را حل نخواهد كرد، جز خدا معبودي نيست. بيّنه و معجزهاي هم از طرف خدا به سوي شما آمده است كه همان ناقه است. در اين جا صالح (ع) پيش از اقامه برهان عقلي بر محتواي دعوت خود، به اعجاز اشاره ميكند تا دعوي نبوت را ثابت كند. چون معجزه در عين تثبيت دعوي رسالت، دعوت توحيد را هم تبيين ميكند. اگر اعزام رسول نباشد، اعجازي هم نيست.

همه معجزات بيّن و روشن است، بعضي از آنها بيّن تر از معجزات ديگر است.خداوند شتر صالح را آيه مبصره (دليل روشن) ميداند و ميفرمايد: «وَاتَيْنا ثَمود الناقة مبصرةً» ؛ ما به صالح معجزه روشن داديم. اين آيهاي روشن و آشكار است كه به فرمان الهي از دل كوه شتري خارج شود واين معجزه نظير شق القمر است. از ناقه صالح به «ناقة الله» ياد شده است: «هذه ناقة الله» اعراف/73؛ اين شتر، شتر خداست. اگر چيزي از كرامت برخوردار باشد، با اضافه شريفيه به خداوند اسناد داده ميشود، چنانكه كعبه را «بيت الله» و ماه مبارك رمضان را «شهر الله» مينامند. مكان محترم، زمان محترم و امثال اينها به خدا استناد دارد.

درباره ناقه حضرت صالح (ع) هم خداوند ميفرمايد اين ناقه خداست: «هذه ناقة الله لَكُم اية» يعني معجزهاي است كه به فرمان خداي سبحان ظاهر شده است و هم فرستاده او؛ حضرت صالح (ع) ميفرمايد: از ناقه خدا يعني از شتري كه به خداوند استناد دارد بپرهيزيد: «فَقال لَهُم رَسوُل الله ناقة الله و سُقيها» شمس/13. گرچه هر موجود جاندار وبي جان را آفريده است: «الله خالِق كُل شَيء» زمر/62 ودرباره خصوص شتر نيز فرموده است: «اَفَلا يَنظرون اِلَي الاِبِل كيف خُلِقت» غاشيه/17؛ آيا به كيفيت آفرينش شتر نمينگرند كه چگونه آفريده شده و نشانه توحيد الهي است؟ اما بعضي از اشيا كه آفرينش آنها واسطه كمتري دارد و از حرمت بيشتري برخوردار است، به نحو خاص به خداوند استناد دارد.

بيرون آمدن شتر از سينه سنگ به فرمان خداست، اگر چه آفرينش هر شتري همانند موجودهاي ديگر به دستور خداست و در قرآن به عنوان شاهد بر توحيد مطرح شده است، اما شتر صالح خصوصيتي دارد كه در ديگر شترها نيست. از اين جهت حضرت صالح ميگويد: اين (ناقةالله) است. خداوند ميفرمايد: «اِنّا مُرسلوا الناقة فِتنةً لَهم» قمر/27، ما اين ناقه را براي آزمايش اينها ارسال كرديم و از اين جهت كه به خذا استناد دارد، گرامي است و اين علامت و نشانه خاص، معجزه است: كاري به اين ناقه نداشته باشيد و اگر برخورد بدي با او داشتيد عذابي دردناك شما را خواهد گرفت: «فَذَروها تَأْكُل في اَرض الله و لا تَمسُّوها بِسُوءٍ فَيَأخذكم عَذابٌ قَريب».

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 6 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.